Innowacja metodyczna z przyrody pod hasłem „Chroniąc przyrodę – chronisz siebie.”
W naszej szkole od wielu lat prowadzimy różnorodne działania promujące ekologiczny i zdrowy styl życia. Systematycznie podejmujemy współpracę z instytucjami lokalnymi i ogólnopolskimi np.: Nadleśnictwem Barycz, Fundacją Ekologiczną Arka, Organizacją Odzysku Reba S.A., Fundacją Ekologiczną Gaja. Uczestniczyłyśmy w wielu projektach edukacyjnych np.: Dzień Czystego Powietrza, To nie krasnoludki palą śmieci, „Trzymaj formę”, Święto Drzewa, Drzewo Roku, Czysty Las, Dzień Ziemi. Wykorzystując propozycje działań i inicjatywę oraz doświadczenia instytucji ekologicznych, wdrażamy je stosownie do potrzeb i możliwości szkoły. Podejmujemy również akcje zbiórki: zużytych baterii, akumulatorków, nakrętek, puszek aluminiowych i płyt multimedialnych.
Prowadząc obserwacje działań uczniów i ich zaangażowanie doszłyśmy do wniosku, że bardzo chętnie uczestniczą oni w tego typu przedsięwzięciach. W roku szkolnym 2011/12 nauczycielki przyrody przygotowały i przeprowadziły działania ekologiczne w ramach dobrych praktyk.
Zaplanowane nowatorskie zajęcia szkolne adresowane są do uczniów klas IV jako propozycja ciekawych zajęć pozalekcyjnych. Innym motywem podjęcia działań edukacyjnych była diagnoza. Uczniowie wypełnili ankietę, w której odpowiadali na pytania dotyczące organizowania różnorodnych zajęć pozalekcyjnych. Wielu z nich wyraziło chęć udziału w działaniach ekologicznych i przyrodniczych.
Sądzimy, że realizacja programu wyposaży uczniów w większy zakres wiedzy
i umiejętności. Wpłynie na rozwój dociekliwości poznawczej i kształtowanie postaw twórczych. Da dzieciom solidną podbudowę do dalszego rozwoju i umożliwi osiąganie wysokich wyników na dalszych etapach kształcenia.
Podejmując działania innowacyjne stajemy również wobec wyzwania sprostaniu wymagań i oczekiwań ze strony uczniów. Skłania to nas nauczycieli przyrody do kreatywnego poszukiwania ciekawych zadań zgodnych z poziomem, zainteresowaniami i uzdolnieniami dzieci. Poprzez nasze działania ekologiczne, chcemy zwrócić uwagę środowiska szkolnego i lokalnego na istotne problemy zagrożeń dla przyrody.
Nowatorstwo podejmowanych przez nas działań polega na wdrażaniu ciekawych dla ucznia technik dydaktyczno – wychowawczych i kompleksowym zajęciem się danym problemem na zajęciach klasowych i pozalekcyjnych. Podejmując pracę innowacyjną czynimy to w celu uatrakcyjnienia zajęć edukacyjnych, podniesienia efektów własnej pracy. Nadrzędnym jednak celem innowacji jest poprawa jakości pracy szkoły.
W kwietniu 2013 r. Kuratorium Oświaty w Kielcach wyraziło pozytywną opinię dotyczącą wprowadzenia w/w innowacji w roku szkolnym 2013/14.